Home Nieuws Ombudsman uit kritiek op nieuw PGB-systeem
17 augustus 2015Ombudsman uit kritiek op nieuw PGB-systeem

De belangen van de burger zijn ernstig uit het oog verloren bij de invoering van het nieuwe PGB-systeem. Dat zegt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. 

Zowel degenen die zorg ontvangen, als zij die zorgen verlenen ondervinden nadelige de gevolgen van het nieuwe systeem. Dat meldt de NOS. Op 25 augustus presenteert Van Zutphen de uitkomsten van een onderzoek naar de pgb’s. Duidelijk is nu al dat het systeem zo ingewikkeld is gemaakt dat het bijna niet meer uit te voeren is.

Een langere voorbereidingstijd was te prefereren geweest, vindt de Nationale Ombudsman. “Nog vlak voor de invoering zijn er nieuwe regels toegevoegd. Je hoeft geen Ombudsman te zijn om te snappen dat er dan problemen optreden.”

Sinds begin dit jaar is de Sociale Verzekeringsbank verantwoordelijk voor het uitbetalen van de pgb’s. De SVB was echter niet goed voorbereid op al het extra werk en kreeg daardoor te kampen met veel problemen. Hierdoor kregen duizenden pgb-houders hun geld niet of veel te laat gestort. Gevolg was dat zij hun vaste lasten niet meer konden betalen en dientengevolge in (zware) financiële problemen terecht kwamen.

Sluiten
Word nu lid!