Lidmaatschap AutismeFonds Info&advies Aanmelden zoek&vind 030-2299800
Invloed van autisme op stress

Een andere prikkelverwerking

Stress ervaren we allemaal wel eens. Maar als je autisme hebt, dan is de kans groot dat je veel vaker dan anderen stress ervaart, en dat het je meer moeite kost om dat gevoel van stress weer kwijt te raken. De andere prikkelverwerking bij autisme heeft invloed op hoe mensen met autisme stress ervaren en daarmee omgaan, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Mensen met autisme zeggen hier zelf bijvoorbeeld over:

“Mijn stress is stress die blijft.”

“De emmer is dan vol en loopt niet geleidelijk leeg, zoals bij mensen zonder autisme.”

“Het lijkt wel of ik minder gaatjes in ‘t vergiet heb.”

 

Zowel over-  als ondergevoeligheid voor prikkels komt vaak voor bij mensen met autisme. De verwerking van stress door mensen met autisme hangt samen met de andere manier van het verwerken van prikkels in de hersenen. Hoe dit precies werkt, is nog niet bekend, maar zeker is wel dat er een relatie is.  Ook bekend is dat mensen met autisme als gevolg daarvan vaak meer last hebben van stress, en dit eerder als negatief ervaren.

Lees meer over hoe je kunt leren omgaan met prikkels die stress veroorzaken bij tips voor het verminderen van stress

 

Bronnen o.a.:

  • De lM, Steyaert J, Noens I. Atypical sensory processing in adolescents with an autism spectrum disorder and their non-affected siblings. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012;6(2):639-645.
  • Crane L, Goddard L, Pring L. Sensory processing in adults with autism spectrum disorders.
  • Kern Janet K JK. Sensory correlations in autism. Autism: The International Journal of Research and Practice. 2007-3;11(2):123-34.

Mensen met autisme geven zelf vaak aan dat ze worden overvallen door een intens gevoel van stress en paniek, en dat een op het eerste gezicht kleine aanleiding, zoals een hard geluid, al snel tot enorme stress kan leiden. Er is dan geen ruimte voor reflectie, "je wordt 'overweldigd' door de stress". Er lijken daarbij soms ook andere zaken stressvol te zijn voor mensen met autisme dan voor mensen zonder autisme. 
Lees meer over oorzaken van stress.

Deskundigen denken dat mensen met autisme het vaak later dan anderen doorhebben dat zij last hebben van stress. De herkenning is er later en daardoor komt stress vaker voor en zijn de verschijnselen heftiger. Dit heeft ermee te maken dat mensen met autisme minder inzicht lijken te hebben in hun eigen gedrag en lichaam. Anders gezegd: reflecteren op wat je voelt en doet, en op basis daarvan handelen kost mensen met autisme vaak (veel) meer moeite.
Lees meer over hoe je kunt leren om signalen van stress sneller te herkennen bij tips voor het verminderen van stress

Uit onderzoeken blijkt dat volwassenen met autisme meer stress ervaren en een slechter vermogen om te kunnen omgaan met de dagelijkse stress, vergeleken met volwassenen zonder autisme. Onderzoek geeft aan dat eigenschappen van mensen met autisme deze groep extra kwetsbaar maakt. Mensen met autisme kennen sociale en communicatieve beperkingen en problemen met de zintuigelijke waarneming. Dit beperkt bij hen de mogelijkheden om met stress te kunnen omgaan.


Lees meer over hoe je kunt leren omgaan met stress bij tips voor het verminderen van stress

 

Bron o.a.:

  • Goodwin MS, Groden J, Velicer WF, et al. Cardiovascular arousal in individuals with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. 2006;21(2):100-123.

Angststoornissen komen bij kinderen en adolescenten met autisme veel meer voor (40%), in vergelijking met leeftijdsgenoten zonder autisme. Veel genoemde angsten zijn: angst voor geluiden, voor andere mensen en voor het donker. Daarnaast lijkt er ook een relatie te zijn tussen angst en sociaal functioneren. Wanneer mensen met autisme er zich van bewust zijn dat zij sociaal anders functioneren dan mensen zonder autisme, dan kan dat angst en stress veroorzaken. En juist die angst en stress kunnen het sociaal functioneren weer negatief gaan beïnvloeden.


Lees meer over hoe je kunt leren omgaan met angst bij tips om stress te verminderen

 

Bronnen o.a.:

  • Goodwin MS, Groden J, Velicer WF, et al. Cardiovascular arousal in individuals with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. 2006;21(2):100-123.
  • Kushki Azadeh A. Investigating the autonomic nervous system response to anxiety in children with autism spectrum disorders. PLoS ONE. 2013;8(4).

Er is wetenschappelijk bewijs dat relatief veel mensen met autisme problemen hebben met slapen (40-80%). Zij komen moeilijk in slaap en/of worden vaak wakker. Juist in situaties van (langdurige) stress is voldoende en kwalitatief goede slaap noodzakelijk om weer tot rust te komen, en het zenuwstelsel in balans te brengen. Daarbij komt, dat slechte nachtrust weer voor extra psychologische stress kan zorgen. Voldoende ontspanning, Mindfulnessoefeningen en melatonine kunnen helpen om een goede nachtrust te bevorderen.

 

Bronnen o.a.:

  • Johnson KP, Giannotti F, Cortesi F. Sleep patterns in autism spectrum disorders. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2009;18(4):917-928.
  • Hollway JA, Aman MG, Butter E. Correlates and risk markers for sleep disturbance in participants of the autism treatment network. J Autism Dev Disord. 2013;43(12):2830-2843.
  • Limoges É, Bolduc C, Berthiaume C, Mottron L, Godbout R. Relationship between poor sleep and daytime cognitive performance in young adults with autism. Res Dev Disabil. 2013;34(4):1322-1335.

Uit onderzoek is bekend dat langdurige stress kan leiden tot overmatig eetgedrag en overgewicht, doordat de behoefte aan oppeppers zoals koffie, alcohol en snacks toeneemt als je veel stress ervaart. Als je lange tijd stress ervaart, zoals veel mensen met autisme, is een risico op ongezond eetgedrag groter. Daarnaast zijn er aanwijzingen uit onderzoek dat de darmflora van mensen met autisme anders werkt. Er is echter nog geen onderzoek bekend over hoe autisme precies samenhangt met de werking van de darmen. Wel kunnen we in relatie tot stress concluderen dat gezonde voeding voor mensen met autisme zo mogelijk nog belangrijker is dan voor mensen zonder autisme. Zorg ervoor dat je voldoende vitamine B en D binnenkrijgt. Gebruik koffie en alcohol met mate. Je zult je fitter gaan voelen en meer energie krijgen.

 

Bronnen o.a.:

  • Sominsky Luba L. Eating behavior and stress: A pathway to obesity. Frontiers in Psychology. 2014;5.
  • Adam Tanja C TC. Stress, eating and the reward system. Physiology and Behavior. 2007-7-24;91(4):449-58.
  • Hsiao EY. Gastrointestinal issues in autism spectrum disorder. Harv Rev Psychiatry. 2014;22(2):104-111.