Home Nieuws Een gratis programmeerschool, óók voor drop-outs
3 juni 2019 - Landelijke Actieweek ThuiszittersEen gratis programmeerschool, óók voor drop-outs

Na het grote succes van 42  in Parijs, heeft Amsterdam nu ook een gratis programmeer-opleiding. School drop-outs zijn er van harte welkom. ‘Veel jongeren met autisme komen hier tot bloei’.

Codam is geen gewone school.  Er zijn hier geen leraren, geen lesroosters, geen klassen, geen deadlines en ook geen sluitingstijden – de school is 24 uur per dag open. Studenten – die leren van elkaar en van het internet – kunnen 2,5 jaar over de gratis opleiding doen. Maar vijf jaar is óók prima.

Een vooropleiding, ervaring in de ict of talent voor wiskunde zijn niet nodig. Wel moeten studenten een selectieprocedure succesvol doorlopen. Stap één van deze procedure is een digitale test op de website van de school. Daarna volgt een intensieve proefperiode van vier weken, de Piscine genaamd naar het Franse woord voor ‘zwembad’.

Telecom-miljardair Niel

Codam is gemodelleerd naar de in 2013  door de Franse telecom-miljardair Xavier Niel opgerichte programmeerschool 42 in Parijs. Ondanks dat deze opleiding geen officieel erkend diploma uitreikt, zijn oud-studenten over de hele wereld zeer gewild. Behalve in Amsterdam zijn er inmiddels ook al ‘filialen’ opgericht in Roemenië, de Oekraïne, België, Finland, Rusland en Marokko.

Niel had in 2013 twee redenen om 42 op te richten: het grote tekort aan goed ict-personeel  én het grote aantal Franse jongeren dat niet tot bloei komt in het Franse onderwijssysteem. ‘Bijvoorbeeld studenten die de Franse topopleidingen niet kunnen betalen’, zegt Cathérine Madinier, hoofd educatie van Codam. ‘Ook is de school er nadrukkelijk voor de school drop outs die zonder opleiding geen kans meer hebben op een goede toekomst.’

TomTom

Ook de Amsterdamse school Codam wordt gefinancierd door een ‘weldoener’, in dit geval door de Sofronie Foundation van TomTom mede-oprichter Corinne Vigreux. De school streeft volgens Madinier ook dezelfde doelen na als 42. Onder de in totaal ongeveer tachtig huidige Codam-studenten bevinden zich volgens haar opvallend veel hoogbegaafde studenten, studenten met ADHD en studenten met autisme die uitvielen in het reguliere onderwijssysteem. ‘Of van wie de talenten in dat systeem onvoldoende tot hun recht kwamen’, zegt Madinier die zelf een tijd op 42 zat. ‘In Parijs was dat ook al zo. Ik had bijvoorbeeld een studiegenoot met autisme die echt briljant was, maar nooit een diploma had behaald.’

Volgens Madinier komen veel jongeren met autisme ‘tot bloei’ op Codam. ‘Doordat dit een veilige omgeving voor ze is stellen ze zichzelf vaak langzaam maar zeker open voor anderen en beginnen ze steeds meer te communiceren. Daar ben ik heel blij mee want ze vormen een huge asset voor de gemeenschap.’

Lees ook het interview met Codam-student Koen ‘Soms doe ik alsof ik neurotypisch ben’

Lees ook het interview met Codam-student Noah ‘leraren heb ik hier tot nu toe nog niet gemist’

 

 

Door onze redacteur Julie Wevers

 

Sluiten
Word nu lid!