Trek extra CBR-keuringen in voor mensen met autisme. Dit advies staat in de position paper die de Nederlandse Vereniging voor Autisme deze week heeft gestuurd naar de parlementaire commissie die onder meer het functioneren van het CBR onderzoekt. Op maandag 2 november vindt er een openbare hoorzitting plaats over het CBR.
De Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) strijdt al geruime tijd tegen de extra CBR-keuringen voor mensen met autisme. Het betreft een medische keuring en een extra rijtest. Belangrijkste kritiekpunt is dat er geen enkel bewijs bestaat voor de noodzaak van deze keuringen. Voor mensen met autisme betekenen ze onnodig veel stress, onkosten en vertraging bij het halen van hun rijbewijs.
Position paper
In de position paper die de NVA eerder deze week naar de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU) stuurde, zet directeur Karol Henke uiteen wat er volgens hem misgaat bij het CBR. En wat de gevolgen hiervan zijn voor mensen met autisme. In de bijbehorende bijlage staat een uitgebreide onderbouwing hiervan.
Advies Gezondheidsraad
Het advies om mensen met autisme te onderwerpen aan een extra rijkeuring is afkomstig van de Gezondheidsraad. Deze raad geeft zelf toe dat er voor dit advies geen evidentie bestaat. Met andere woorden: er is geen enkel bewijs dat mensen met autisme slechtere automobilisten zijn of zorgen voor meer riskante verkeerssituaties.
Op de extra keuringen bestaat bij de doelgroep dan ook veel kritiek. Uit recente cijfers van het Nederlands Autisme Register (NAR) blijkt bijvoorbeeld dat 72% de kwaliteit van de medische keuring ‘slecht tot zeer slecht’ vindt. Volgens 77% zijn de kosten van deze keuring ‘zeer hoog’.
Slecht en duur
Jaarlijks beginnen ongeveer 10.000 mensen met een autisme-diagnose aan hun rijbewijstraject. Daarnaast is er nog een onbekend aantal mensen dat op latere leeftijd de diagnose krijgt terwijl zij al in het bezit zijn van een rijbewijs. Volgens de huidige regelgeving moeten ook zij gekeurd worden. Ondanks dat het hierbij veelal gaat om mensen die al jarenlang een rijbewijs hebben en zonder enige problemen deelnemen in het verkeer.
Sinds 2008 hebben naar schatting tussen de 130.000 en 150.000 mensen met autisme te maken gehad met de problemen bij uitvoeringsorganisatie CBR. De gemiddelde extra kosten voor deze groep bedragen tussen de € 700 en € 1.000. Dit betekent dat mensen met autisme in totaal tussen de € 91 miljoen en € 150 miljoen extra hebben moeten betalen als gevolg van onduidelijke, onnodige regelgeving en een niet functionerende uitvoeringsorganisatie.
Door onze redactie