Hoe kunnen scholen ervoor zorgen dat iedereen er tot bloei komt? Dat zie je in de animatie over inclusief onderwijs, die in de Week van Inclusief Onderwijs (6 – 10 februari) wordt gelanceerd.
Deze animatie is gemaakt in opdracht van de NVA Expertgroep Autisme en Onderwijs. ‘Het is een hele mooie, bondige weergave van wat wij in onze whitepaper zeggen’, vertelt Suzanne Rouwhorst, voorzitter van de Expertgroep.
De animatie is gemaakt door Cecil Eijgendaal, die zelf ook autisme heeft, en andere (oud)-studenten van de Kunstacademie in Utrecht (HKU).
Bekijk hieronder de animatie:
Whitepaper
Voor de Expertgroep betekent inclusie vooral dat de school zich aanpast aan de leerlingen, in plaats van andersom. ‘Inclusiviteit betekent dat je jezelf mag zijn tussen de anderen, en dat je krijgt wat jij nodig hebt. Elke leerling is uniek. Een inclusieve school hoort ruimte te bieden aan al die unieke, verschillende, leerlingen. Voor leerlingen met autisme is het heel belangrijk dat ze op hun eigen manier mee mogen doen.’
Suzanne Rouwhorst: ‘De weg naar dit steeds inclusiever onderwijs is alleen mogelijk als we blijven denken in mogelijkheden, werken vanuit verbinding en dialoog, en, als het gaat om leerlingen met autisme, er meegedacht wordt vanuit expertise over autisme én onderwijs.’
Lees meer in de whitepaper ‘Samen op weg naar Steeds Inclusiever onderwijs’