Home Nieuws Structurele verbeteringen nodig voor beter passend onderwijs
28 mei 2024 - Brief aan Tweede KamerStructurele verbeteringen nodig voor beter passend onderwijs

In een brief aan de Tweede Kamer roept de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) op tot structurele verbeteringen voor passend onderwijs, samen met 21 andere organisaties. Er is in het onderwijs steeds minder ruimte voor kinderen die extra aandacht en ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld kinderen met autisme. Om ieder kind passend onderwijs te kunnen bieden en uitval te voorkomen, zijn verbeteringen hard nodig. Aanstaande woensdag, 29 mei, debatteert de commissie onderwijs van de Tweede Kamer over passend onderwijs met Onderwijsminister Paul en VWS-staatssecretaris Van Ooijen.

Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat kinderen op school de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Maar er is op school te weinig tijd, expertise en ondersteuning voor kinderen die iets extra’s nodig hebben. Om dit te verbeteren moet het lerarentekort opgelost worden en zijn kleinere klassen, betere ondersteuning voor kinderen én docenten en een inclusieve leeromgeving nodig.

Thuiszitters

Inmiddels zitten meer dan 20.000 kinderen thuis en dit aantal neemt toe. Als er niets structureels verbetert in de ondersteuning op school zullen meer kinderen op steeds jongere leeftijd uitvallen, wordt in de brief benadrukt. Dat is zeker voor kinderen met autisme belangrijk: uit onderzoek dat we vorige week publiceerden blijkt dat één op de zes kinderen met autisme thuiszitter is. Dat heeft grote gevolgen voor kinderen én hun familie. De bevindingen uit  ons rapport kwamen dankzij LBVSO (belangenorganisatie van onder meer leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs) uitgebreid ter sprake tijdens het rondetafelgesprek over thuiszitters op 23 mei in de Tweede Kamer.

Om uitval van kinderen met autisme te voorkomen is het ook belangrijk dat de Tweede Kamer haast maakt met het behandelen van het wetsvoorstel leerrecht. Dit voorstel zorgt ervoor dat alle kinderen onderwijs kunnen krijgen, op school of ergens anders. Ook is het nodig om de fysieke omgeving van scholen toegankelijk te maken voor leerlingen met autisme, bijvoorbeeld door het creëren van voldoende rust- of stilteruimtes. Deze punten brachten we vorige week onder de aandacht bij Kamerleden op een informatiebijeenkomst in Den Haag.

Je kunt de brief die we aan de Tweede Kamerleden stuurden hier lezen.

Sluiten
Word nu lid!