Home Nieuws Tweede Kamer wil dat ‘plankgeld’ passend onderwijs naar autisme gaat
6 december 2024 - Motie vraagt samenwerkingsverbanden reserves in te zetten voor autismeprogramma'sTweede Kamer wil dat ‘plankgeld’ passend onderwijs naar autisme gaat

Het geld dat nu ongebruikt op de plank ligt bij samenwerkingsverbanden, moet deels worden ingezet voor leerlingen met autisme. Afgelopen dinsdag nam de Tweede Kamer met een grote meerderheid een motie aan om dit te regelen.

De motie, ingediend door BBB-Kamerlid Claudia van Zanten, stelt dat autistische kinderen en jongeren sterk zijn oververtegenwoordigd onder thuiszitters en schoolverlaters. ‘Overwegende dat samenwerkingsverbanden beschikken over onbenutte reserves, bedoeld voor passend onderwijs; verzoekt de regering om de samenwerkingsverbanden te vragen om hun onbenutte reserves deels in te zetten voor autismeprogramma’s in het onderwijs’, aldus de motie.

‘Aanmoedigen’

Tijdens het begrotingsdebat over onderwijs beloofde staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) de Tweede Kamer vorige week al dat zij samenwerkingsverbanden zal ‘aanmoedigen’ om een deel van hun reserves te gebruiken voor de zogeheten ‘autisme-aanpak’. Deze aanpak, ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Autisme en LBVSO, moet de ondersteuning van leerlingen met autisme in het onderwijs sterk gaan verbeteren.

Tijdens het begrotingsdebat vroeg Van Zanten herhaaldelijk aandacht voor autisme in het onderwijs. Net als PVV-Kamerlid Nico Uppelschoten vroeg zij Paul om de mogelijkheden voor een gerichte aanpak te bekijken. Daarbij noemde Van Zanten onder meer prikkelarme ruimtes op scholen en het aanstellen van autismespecialisten.

Thuiszitters

In de week voorafgaand aan het debat presenteerden de NVA en LBVSO hun autisme-aanpak in Den Haag, onder meer aan Van Zanten. Namens de NVA spraken tijdens deze bijeenkomst ook twee ervaringsdeskundige jongeren over de noodzaak om leerlingen met autisme betere ondersteuning te bieden, zowel in het reguliere als in het speciale onderwijs. Ook vroegen zij nadrukkelijk aandacht voor de vele thuiszitters met autisme. Onderwijsaanbod voor thuiszitters is een belangrijk onderdeel van de autisme-aanpak. Daarnaast moet worden voorkomen dat nog meer leerlingen met autisme thuiszitter worden.

‘Een groot probleem op basisscholen en middelbare scholen is het enorme tekort aan kennis over autisme, zowel bij leerlingen als bij docenten en andere werknemers’, zo vertelde ervaringsdeskundige Jayden (18), inmiddels student aan een universiteit.  ‘Een van mijn docenten vroeg tijdens een oudergesprek: “Kan je hem niet een pilletje geven zodat het autisme weggaat?”

In zijn eindexamenjaar deed Jayden onderzoek naar autisme op zijn eigen middelbare school. ‘Hieruit bleek dat ongeveer een derde van de leerlingen uit de 4e, 5e en 6e klas mogelijk in aanmerking zou komen voor een autismediagnose. Het aantal mensen met autisme ligt dan ook waarschijnlijk ver boven de 1% van de bevolking, het percentage dat nu vaak wordt genoemd.’

Van toezegging naar bezuiniging

Tijdens het debat over passend onderwijs in mei van dit jaar beloofde Paul, destijds minister van Onderwijs, de Tweede Kamer met de NVA in gesprek te gaan over de verbeteringen die nodig zijn voor leerlingen met autisme. Sindsdien zijn er enkele gesprekken geweest en ontwikkelden de NVA en LBVSO gezamenlijk de autisme-aanpak. Geld voor deze aanpak is tot nu toe niet toegezegd. Sterker nog, het ministerie laat weten dat er op dit moment geen middelen voor vrijgemaakt kunnen worden.

Op de ondersteuning van thuiszitters wordt door dit kabinet zelfs bezuinigd. Dit raakt kinderen en jongeren met autisme direct. Uit onderzoek van de NVA blijkt dat maar liefst 1 op de 6 van hen thuis zit, zonder onderwijs. Zonder gerichte maatregelen dreigt hun aantal verder toe te nemen. De NVA zal de komende tijd de noodzaak van de autisme-aanpak onder de aandacht blijven brengen, onder meer bij het ministerie en Kamerleden.

 

Sluiten
Word nu lid!