Dankzij de NVA Expertgroep Autisme en Onderwijs heeft CITO de handleiding aangepast aan leerlingen met autisme. Dit geldt zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs. ,,We zijn blij dat er eindelijk erkenning is voor leerlingen met autisme”, reageert Suzanne Rouwhorst, voorzitter van de Expertgroep Autisme en Onderwijs.
Officieel mogen leerlingen net zo lang over de CITO-toets doen als ze willen. ,,Maar de meeste scholen hanteren gewoon een maximumtijd. Veel scholen weten niet dat autisme een informatieverwerkingsstoornis is. En dat leerlingen met autisme dus meer tijd nodig hebben”, weet Suzanne uit ervaring.
Aanpassingen
Nu staat in de Wegwijzer ‘toetsgebruik bij leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften’ expliciet autisme genoemd. Aanpassingen voor leerlingen met autisme (op pagina 23) zijn bijvoorbeeld: meer pauzes, langer de tijd krijgen, digitale afname van de toets, individuele afname, voorlezen, gebruik van afdekbladen of markeerstiften.
Suzanne Rouwhorst: ,,Als een tekst heel warrig is opgesteld, kan het leerlingen met autisme helpen om markeerstiften te gebruiken. En als je de toets in een apart kamertje kunt doen, behalen leerlingen met autisme vaak ook een hogere score.”
De Expertgroep Autisme en Onderwijs roept op om deze wegwijzer met zoveel mogelijk scholen te delen.
Autisme Magazine nr. 3 heeft als thema Onderwijs en verschijnt op 5 oktober 2021. In dat nummer een uitgebreider interview met het CITO en de Expertgroep Autisme en Onderwijs.