Aankleden
jonge kinderen van 0 tm 3 jaarAankleden kan soms een uitdaging zijn, door de beleving van verschillende structuren. Weerstand tegen kleding- versierselen – kraag, labels, knoopjes, prikkende truien – komen regelmatig voor bij kinderen met autisme.
De oorzaak ligt vaak bij een speciale gevoeligheid voor prikkels en een andere verwerking daarvan. Probeer je kind te stimuleren om zich hierin te blijven ontwikkelen en nieuwe dingen te ontdekken, maar forceer niets.
Oefeningen op het gebied van sensorische integratie kunnen vaak helpen om beter met prikkelverwerkingsproblemen om te gaan, maar ieder kind volgt hierin een eigen tempo. Geef het even wat tijd. Soms kan een joggingbroek tijdelijk de oplossing zijn. Of sokken zonder naden. Er is veel te krijgen op het gebied van sensorische gevoeligheid.
Lees meer over prikkelverwerking bij jonge kinderen op autismejongekind.nl
Daarnaast kunnen kinderen moeite hebben met bijvoorbeeld het aantrekken van een jas of veters strikken. Om het minder lastig te maken, kan het helpen om dit in stapjes weer te geven door middel van plaatjes (picto’s).
Tandenpoetsen
In zintuiglijk opzicht is de mond een bijzonder gevoelig deel van het lichaam. De eerste kennismaking met de tandenborstel wordt dan ook door kinderen zelden als prettig ervaren. Het (leren) poetsen gaat bijna altijd met weerstand gepaard. Bovendien betekent het gaan poetsen voor jonge kinderen een nieuw patroon waaraan ze moeten wennen. Kortom: het op de goede manier tandenpoetsen kan vooral in het begin als een dagelijkse strijd worden ervaren. Op welke manier je het ook probeert: het (leren) poetsen gaat niet vanzelf. Bij geen enkel kind en zeker niet bij kinderen met autisme!
Leren tandenpoetsen is een kwestie van voorspelbare patronen, van kleine stapjes, van goede communicatie en van volhouden.