Home Nieuws Welke ondersteuning voor leerlingen met autisme moet in de norm basisondersteuning komen?
20 juni 2024 - Vul de vragenlijst inWelke ondersteuning voor leerlingen met autisme moet in de norm basisondersteuning komen?

Passend onderwijs heeft als doel dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die bij hen past, ook als ze meer ondersteuning nodig hebben. Een landelijke norm voor basisondersteuning moet duidelijk maken welke ondersteuning daarvoor van scholen verwacht mag worden. Welke ondersteuning is volgens jou nodig voor leerlingen met autisme en moet in de norm basisondersteuning komen? Laat het weten in een vragenlijst van Ouders & Onderwijs.

De landelijke norm basisondersteuning maakt duidelijk welke ondersteuning elke school moet kunnen bieden. Zo weten ouders, leraren én leerlingen waarop ze in ieder geval kunnen rekenen en zijn er minder verschillen tussen scholen. Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond werken aan een norm voor de basisondersteuning. Die overhandigen ze dit najaar aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze norm wordt daarna ook in de wet opgenomen.

Welke ondersteuning is nodig?

Er is een opzet gemaakt voor een norm voor de basisondersteuning en daar willen Ouders & Onderwijs en AOb graag jouw mening over. Ben jij ouder, leerling, leraar, begeleider in het onderwijs, schoolleider of werkzaam voor een schoolbestuur of samenwerkingsverband? Laat weten wat scholen volgens jou minimaal aan ondersteuning moeten bieden. En welke ondersteuning is nodig voor leerlingen met autisme?

Laat je mening horen via deze vragenlijst. Invullen kan tot 7 juli 2024.

NVA en norm basisondersteuning

De NVA wil snel meer aandacht en geld voor de ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren met autisme in het onderwijs, ook bij lerarenopleidingen. Het is belangrijk dat alle kinderen met autisme passend onderwijs kunnen volgen: op school, thuis of op een andere plek in de buurt. Maar op dit moment gaat één op de zes kinderen met autisme niet naar school, bleek uit ons onderzoek ‘Als iedereen naar school kan behalve jij’. Een aanbeveling uit het rapport is dan ook om autisme toe te voegen als aandachtsgebied in de landelijke norm basisondersteuning.

In een Tweede Kamerdebat over passend onderwijs op 29 mei gaf minister Paul van primair en voortgezet onderwijs aan dat ze met de NVA wil bespreken wat kinderen en jongeren met autisme nodig hebben in het onderwijs. Hierover gaan we binnenkort in gesprek.

Sluiten
Word nu lid!