Speciaal (Basis) Onderwijs
Kinderen van 4 tot 12 jaarVeel kinderen met autisme hebben begeleiding en extra aanpassingen op school nodig. Sommigen kunnen deze ondersteuning krijgen op een gewone school, terwijl anderen meer baat hebben bij een speciale school.
Het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) is voor kinderen die een beetje extra hulp nodig hebben en die mogelijk later naar het regulier voortgezet onderwijs kunnen. Kinderen die naar het Speciaal Onderwijs (SO) gaan hebben meer ondersteuning nodig en gaan meestal vervolgens naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs.
Het SBO is bedoeld voor kinderen met onder meer leerproblemen, dyslexie, adhd en autisme. Het gaat om kinderen die lichte ondersteuning nodig hebben. Kinderen krijgen les in kleinere klassen en krijgen meer ondersteuning dan op het reguliere onderwijs. Zij krijgen wel dezelfde lesstof als in het reguliere onderwijs.
Het SO is onder meer voor kinderen met spraak-taalproblemen, een verstandelijke beperking en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Deze kinderen hebben veel ondersteuning nodig. Op het Speciaal Onderwijs zijn de klassen klein en is meer ruimte voor persoonlijke begeleiding. De lesstof op het speciaal onderwijs is anders dan op het reguliere onderwijs.
Een ZMLK-school (staat voor: zeer moeilijk lerende kinderen) is een school waar jongeren naartoe gaan die autisme en een ontwikkelingsachterstand hebben.
Ondersteuningsbehoeften
Een omgeving die goed is afgestemd op de behoeften van kinderen, kan veel schoolproblemen voorkomen. Dit geldt voor alle kinderen, met of zonder autisme. Duidelijke afspraken, voorspelbaarheid en een veilige omgeving zijn belangrijk. Kinderen voelen zich beter op hun gemak in kleinere klassen waar leraren rekening houden met individuele behoeften, inclusief de sterke en zwakke kanten van kinderen met autisme. Voor leerlingen met autisme is het heel belangrijk dat ze op hun eigen manier mee mogen doen, in plaats van dat er geprobeerd wordt ze aan te passen aan wat gangbaar is.
Structuur kan behulpzaam zijn voor kinderen met autisme, maar dit geldt niet altijd voor iedereen. Een overzichtelijke omgeving met vaste plekken voor spullen en een rustige werkplek kan helpen. Evenals een ‘time out’-plek waar een leerling zich kan terugtrekken als hij of zij overprikkeld dreigt te raken. Er is inmiddels het nodige ontwikkeld om kinderen met autisme te begeleiden in het onderwijs, alleen weet helaas nog (lang) niet elke school deze informatie te vinden.
Het is belangrijk om te kijken wat je kind nodig heeft om zich prettig te voelen, zodat het tot leren kan komen. Het invullen van een autismepaspoort is daarbij een handig hulpmiddel. Daarmee kan een leerkracht in één oogopslag zien wat jouw kind nodig heeft.
Meer lezen
Lees meer informatie van de NVA over onderwijs
Meer informatie over bijvoorbeeld toelating op SBO en SO vind je op de website van Ouders en Onderwijs.
Lees hier een brochure over passend onderwijs, speciaal bedoeld voor leerlingen op het (speciaal) basisonderwijs.
En lees hier de brochure met informatie voor ouders.