Home Over autisme Levensfases Autisme bij pubers Ondersteuning en begeleiding Andere vormen van ondersteuning

Andere vormen van ondersteuning

Kinderen van 12 tot en met 17 jaar

Wat is jouw hulpvraag? Een hulpvraag komt voort uit problemen die je op een bepaald moment ervaart. Hulpvragen rond je tiener met autisme zullen in de loop van de tijd verschuiven, en in de ene periode zal je meer hulp nodig hebben dan in de andere. Een hulpvraag formuleren is best moeilijk, ook omdat het niet altijd goed voelt om aan te geven wat er allemaal niet goed gaat. De hulpvraag gaat toch in principe uit van dingen die verkeerd gaan en het benadrukt vaak de negatieve kanten van autisme. Maar bedenk dat die problemen niet door jou of je kind komen, maar vaak een oorzaak vinden in het autisme.

Blijf ouder, word geen therapeut!

‘Je helpt je kind zo geweldig goed’, kan fijn zijn om te horen. Het gaat om je kind en daar wil je voor strijden, maar het mag niet zo zijn dat je geen hulp krijgt omdat je het als ouder allemaal zo goed aankan. In de eerste plaats ben je ouder van je kind en geen therapeut. Zorg dat je voor jezelf duidelijke grenzen stelt: welke hulp wil en kun je je kind bieden, en welke niet?

Welke behandeling of therapie kies ik?

Autisme is aangeboren en blijft het hele leven. Behandelingen zijn vooral gericht op het verminderen van de problemen die kunnen ontstaan als gevolg van het autisme en op het dagelijks leren omgaan met autisme, bijvoorbeeld door te werken met een duidelijke dagstructuur.

Er bestaan uiteenlopende behandelmethoden – deels ook buiten de reguliere ggz – en wat bij het ene kind met autisme goed werkt, kan bij een ander kind helemaal niet aanslaan. Het is belangrijk om hier bewuste keuzes in te maken, die passen bij jouw kind en jouw gezin.

Veelgebruikte methodieken buiten de ggz

Buiten de ggz worden ook verschillende alternatieve methoden voor behandeling en begeleiding van tieners tussen 12 en 18 jaar gebruikt. Het is belangrijk op te merken dat de effectiviteit van deze alternatieve methoden kan variëren en dat ze het beste kunnen worden gebruikt als aanvulling op, en niet als vervanging van, traditionele behandelingsbenaderingen. Het is raadzaam om met een gekwalificeerde professional te overleggen voordat alternatieve therapieën worden ingezet.

Enkele van de meest gebruikte alternatieve methoden zijn:

  • LevensloopbegeleidingLevensloopbegeleiding is een vorm van ambulante begeleiding. Dat is begeleiding op maat in het dagelijks leven. Een levensloopbegeleider begeleidt je voor langere tijd en op diverse levensgebieden. In de ene fase van je leven kan de begeleiding intensiever zijn dan in een andere fase. Een levensloopbegeleider leert je goed kennen en kan daarom goed aansluiten bij jouw behoeften. Een levensloopbegeleider kan soms ook je naaste(n) begeleiden.Lees meer

    Meer lezen over levensloopbegeleiding

    • Op de website van de NVA staat uitgebreide informatie over levensloopbegeleiding.
    • Eind 2023 eindigde de pilot Levensloopbegeleiding VAB die de stichting Vanuit Autisme Bekeken vanaf 2019 uitvoerde. Willeke van den Hoek, programmaleider bij VAB en projectleider van de pilot, vertelt in dit artikel over de resultaten die wetenschappelijk zijn aangetoond. Ook vertelt Jan-Pieter Teunisse, lector Volwaardig leven met Autisme aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en onderzoeker/psycholoog bij het Leo Kannerhuis wat de meerwaarde is van levensloopbegeleiding voor mensen met autisme. Lees hier het artikel over levensloopbegeleiding waarin Willeke van den Hoek en Jan-Pieter Teunisse beiden aan het woord komen.
    • Een paar jaar geleden was Tim op zoek naar een nieuwe begeleider. Via via werd hij geattendeerd op de pilot Levensloopbegeleiding van Vanuit autisme bekeken (LLB-VAB). Hij aarzelde geen moment en meldde zich aan. Niet lang daarna koos hij zelf voor begeleider Sam. Na een ontmoeting in een park in Utrecht bleek er een klik. Tim: ‘Het voelt meer alsof je een buddy hebt, dan een begeleider.’ Lees hier het interview met Tim en Sam.
  • Sociale vaardigheidstrainingSociale vaardigheidstraining richt zich op het verbeteren van sociale vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten krijgt iemand tips voor het omgaan met veel voorkomende situaties.Lees meer
  • KunsttherapieDeze therapie maakt gebruik van creatieve expressie, zoals tekenen, schilderen, en beeldhouwen, om emotionele problemen te verkennen en te verwerken.Lees meer
  • Mindfulness en meditatieTieners wordt geleerd om zich bewust te worden van hun gedachten en gevoelens en om meditatietechnieken te gebruiken om stress te verminderen en emotionele stabiliteit te bevorderen.Lees meer
  • Sport- en bewegingstherapieHet betrekken van tieners bij sportactiviteiten en lichaamsbeweging kan helpen bij het verminderen van stress, het verbeteren van zelfbeeld en het bevorderen van sociale interactie. Ook fysiotherapie/motorische therapie wordt veel gebruikt.Lees meer
  • Dierondersteunde therapieTherapiedieren, zoals honden of paarden, worden ingezet om tieners te helpen bij het ontwikkelen van vertrouwen, empathie, en emotieregulatie.Lees meer
  • Avontuurlijke therapieActiviteiten zoals klimmen, kamperen en wildernisexpedities worden gebruikt om teamwork, leiderschapsvaardigheden en zelfvertrouwen te bevorderen.Lees meer
  • Alternatieve geneeswijzenSommige tieners en hun families kiezen voor complementaire therapieën zoals acupunctuur, kruidengeneeskunde of homeopathie om stress te verminderen en het algemeen welzijn te verbeteren.Lees meer
  • @easeEen aantrekkelijker, toegankelijker zorgaanbod voor jongeren is belangrijk, vindt dr. Sophie Leijdesdorff. Daarom is er @ease. Hier kunnen jongeren gratis, anoniem en zonder verwijzing terecht voor een luisterend oor. Waarom is dit belangrijk? En wat kunnen jeugdartsen doen om jongeren beter te helpen?Lees meer

    Lees hier een artikel over @ease.

Sluiten
Word nu lid!