Kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand
Kinderen van 4 tot 12 jaarOm jullie kind zo goed mogelijk te ondersteunen, is het van belang om te begrijpen wat autisme en een ontwikkelingsachterstand inhoudt. Lees erover, praat met professionals en zoek contact met andere gezinnen die vergelijkbare ervaringen hebben.
Ontwikkelingsachterstand
Bij kinderen spreken we niet over een verstandelijke beperking, maar over een ontwikkelingsachterstand. Sommige kinderen met een ontwikkelingsachterstand blijken later een verstandelijke beperking te hebben. Vaak is het bij deze kinderen een zoektocht naar wat waarbij hoort. Als ouder zal je nog regelmatig horen: ‘Is het de ontwikkelingsachterstand of is het autisme de oorzaak?’ Zeker bij jonge kinderen wordt deze vraag vaak gesteld, wat je als ouder veel onduidelijkheid geeft. Bij deze vraag raden we aan autisme als uitgangspunt te nemen. Deze kinderen hebben namelijk vaak het meeste baat bij een benadering gericht op het autisme.
Onderwijs
Kenmerkend aan deze levensfase is dat kinderen zich op hun eigen manier ontwikkelen en dat het een zoektocht kan zijn naar hoe zij zich veilig kunnen voelen en tot leren komen. Ouders komen daarbij vaak uitdagingen in de maatschappij tegen zoals wachtlijsten, gebrek aan kennis in het onderwijs en binnen de zorg, en het niet binnen bestaande ‘hokjes’ passen.
Autisme staat centraal
Helaas wordt de groep kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand vaak over het hoofd gezien. De zorg, het onderwijs en de regelgeving zijn vaak gericht op óf autisme óf ontwikkelingsachterstand. Het standpunt van de NVA-Expertgroep Autisme en verstandelijke beperking is dat het autisme altijd centraal moet staan en niet de ontwikkelingsachterstand. Voor meer informatie hierover zie de Kwaliteitseisen aan ondersteuning voor mensen met autisme en een verstandelijke beperking