Home Over autisme Levensfases Autisme bij (school)kinderen Ondersteuning en begeleiding Vormen van ondersteuning

Vormen van ondersteuning

Kinderen van 4 tot 12 jaar

Bij behandeling en begeleiding van jonge kinderen gaat het met name om het stimuleren van de ontwikkeling van het kind op bepaalde gebieden, om het informeren van ouders en om waar nodig de omgeving van het kind aan te passen. Het gaat dus niet om het behandelen van het autisme op zich. Autisme is aangeboren en blijft het hele leven.

Hoe vroeger je met een behandeling start, hoe meer mogelijkheden er zijn om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Daarbij geldt wel dat het per kind verschilt hoe effectief een behandeling is.

Als je kind autisme heeft, is samen spelen bijvoorbeeld vaak niet gemakkelijk. Er bestaan verschillende (gedrags)therapieën waarin ouders wordt geleerd om met hun kind te spelen en te communiceren. Doel hiervan is om dit zoveel mogelijk toe te gaan passen in dagelijkse situaties thuis. Zo kan je kind zich spelenderwijs ontwikkelen op sociaal en communicatief gebied.

Balans

Waar het uiteindelijk om gaat is het vinden van een goede balans tussen enerzijds het stimuleren van de ontwikkeling van je kind, en anderzijds je kind het zelfvertrouwen te geven dat het mag zijn wie het is – inclusief zijn of haar autistische kenmerken. Voorkomen moet worden dat je zoon of dochter deze kenmerken voortdurend gaat camoufleren. Dit kan leiden tot uitputting en psychische klachten.

Soms wordt er tijdens een therapie ook een mix van verschillende methoden gebruikt. Mogelijk heeft je kind ook nog aanvullende therapie nodig, bijvoorbeeld op het gebied van taal/spraak of motoriek. Onderzoek samen met de gz-psycholoog of psychiater die de diagnose bij je kind heeft gesteld welke hulp het beste aansluit bij jouw kind. En vergeet niet: als ouder ken je je kind het beste!

Kijk voor meer informatie over mogelijke behandelvormen op autisme.nl of op autismejongekind.nl

Veelgebruikte methodieken bij kinderen

  • Psycho –educatiePsycho-educatie is een verzamelnaam voor vormen van begeleiding waarbij de persoon met autisme en de omgeving educatie (voorlichting, informatie, kennis) krijgen over autisme en hoe daarmee om te gaan. Psycho-educatie wordt voor jonge kinderen (tot circa 6 jaar) gegeven aan ouders en dagelijkse begeleiders, niet aan het kind zelf.Lees meer

    In de basisschoolleeftijd (circa 6-12 jaar) wordt psycho-educatie ook gegeven aan ouders, eventuele broers/zussen, leerkrachten en eventueel dagelijkse begeleiders en bij kinderen vanaf circa 8-10 jaar ook aan het kind zelf.

    Psycho-educatie is niet eenduidig. Er zijn grote verschillen in inhoud, vorm en methode. Ook zijn er verschillende onderliggende opvattingen over wat psycho-educatie is en over wat autisme is. Volgens sommigen richt psycho-educatie zich op leren wat autisme is en hoe je daarmee om kunt gaan. Volgens anderen richt psycho-educatie zich op jouw persoonlijke ontwikkeling in ruime zin.

    Psycho-educatie is geschikt voor iedereen die meer wil leren over autisme en de invloed van autisme op je leven (of dat van je naaste).

    Meer informatie over psycho-educatie vind je hier op de website van de NVA.

  • Geef me de 5De methodiek gaat over het begeleiden en opvoeden van een kind met autisme. Het is geschreven vanuit de behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid die kinderen met autisme kunnen hebben. ‘Geef me de 5’ is een methodiek gericht op vijf pijlers: autisme begrijpen, positief contact, basisrust creëren, problemen oplossen en ontwikkeling bevorderen.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op kenniscentrum-kjp.nl

     

  • Individuele oudertraining bij kinderen met autisme‘Individuele oudertraining bij kinderen met autisme’ verbetert de vaardigheden van het kind en vergroot het gevoel van competentie van de ouders om de eventuele gedragsproblemen van hun kind te verminderen en sociaal gedrag uit te breiden. Individuele oudertraining bij kinderen met autisme is een behandelmethode voor ouders van kinderen in de leeftijd van 2-12 jaar met autisme en gedragsproblemen.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op kenniscentrum-kjp.nl

  • FloorplayFloorPlay is een ontwikkelingsgerichte spelmethodiek voor jonge kinderen bij wie de ontwikkeling minder vanzelfsprekend verloopt en waarbij de ouder-kindrelatie centraal staat. FloorPlay richt zich op het versterken van de betrokkenheid en gerichtheid van het kind op zijn/haar omgeving.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op autismejongekind.nl

  • VIPP-AUTI VIPP-AUTI staat voor Video-feedback intervention to promote Positive Parenting adapted to Autism. Het is begeleiding voor gezinnen met kinderen met (een vermoeden van) autisme. VIPP-AUTI bestaat uit vijf huisbezoeken waarin filmfragmenten van ouder-kindinteracties in dagelijkse- en spelsituaties gemaakt worden en met de ouders besproken worden. Het doel is de ouderlijke sensitiviteit voor de (vaak ongewone) signalen van het jonge kind met autisme (0-5 jaar) te vergroten.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op kenniscentrum-kjp.nl

  • TEACCHTEACCH staat voor ‘Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren’. TEACCH is niet, zoals veel mensen denken, een ‘standaard’ methode, maar meer een (andere) manier van kijken naar kinderen met autisme en hun omgeving, en geeft sterke aanwijzingen voor waar je rekening mee moet houden als je aan wil sluiten bij de eigen ‘taal’ en ‘cultuur’ van deze kinderen.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op spectrumvisie.nl

  • JASPER-trainingDe JASPER-training is een behandeling die jongere kinderen met autisme sociale communicatievaardigheden aanleert door middel van spel. En richt zich op het bevorderen van gedeelde aandacht bij spel en emotieregulatie bij jonge kinderen ter stimulering van de taal-, communicatie- en sociale ontwikkeling.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op kenniscentrum-kjp.nl

  • ABA (Applied Behavior Analysis)In de praktijk wordt ABA vooral toegepast bij jonge kinderen met autisme. ABA-interventies richten zich op het veranderen van concreet waarneembaar gedrag. ABA als methode is omstreden en staat ter discussie. Het staat allerminst vast dat deze uit de Verenigde Staten afkomstige therapie ook een goede, veilige en verantwoorde behandeling is voor mensen met autisme.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op autisme.nl

  • PRT (Pivotal Response Treatment)PRT vertrekt vanuit de eigen interesses en motivatie van een kind met autisme. De therapeut volgt het kind bij zijn interesses of wat het aan het doen is, en probeert vanuit die situatie leermomenten te creëren. PRT maakt gebruik van alledaagse of natuurlijke situaties en leermomenten.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op autisme.nl of op autismejongekind.nl

    PRT is een vorm van ABA. ABA als methode is omstreden en staat ter discussie.

  • LevensloopbegeleidingLevensloopbegeleiding is een vorm van ambulante begeleiding. Dat is begeleiding op maat in het dagelijks leven. Een levensloopbegeleider begeleidt jou voor langere tijd en op diverse levensgebieden. In de ene fase van je leven kan de begeleiding intensiever zijn dan in een andere fase. Een levensloopbegeleider leert je goed kennen en kan daarom goed aansluiten bij jouw behoeften. Een levensloopbegeleider kan soms ook jouw naaste(n) begeleiden.Lees meer

    Bij jonge kinderen is ook levensloopbegeleiding mogelijk, vaak worden dan vooral de ouders begeleid tot het kind oud genoeg is om zelf begeleiding te krijgen als dat nodig is.

    Kijk hier bijvoorbeeld eens hoe levensloopondersteuning geregeld is vanuit MEE.

    Er is een nieuwe vorm van levensloopbegeleiding in opkomst. Daarbij hoeft de levensloopbegeleider geen professionele achtergrond op het gebied van autisme te hebben. Het vertrouwen en ‘de klik’ die jij met iemand hebt staan centraal. Deze levensloopbegeleiders worden ondersteund met trainingen, intervisie en onderling contact. Kijk voor meer informatie op vanuitautismebekeken.nl.

    Levensloopbegeleiders en autismecoaches vind je op wegwijzer-autisme.nl.

    Meer informatie over levensloopbegeleiding vind je hier op de website van de NVA.

  • Narratieve taal tekentherapieAls je als ouder geen contact kunt krijgen met je kind, omdat je kind niet goed kan praten en/of communiceren, dan kan narratieve taal tekentherapie eventueel een optie zijn. Ouders en kinderen leren de natuurlijke regels voor taal en communicatie kennen en toepassen, waardoor een fijn contact tussen ouder en kind kan ontstaan.Lees meer

    Meer informatie is te vinden op claudiablankenstijn.nl

     

  • LogopedieVoor taal- en spraakproblematiek, maar ook voor eetproblematiek kun je terecht bij een logopedist.Lees meer

    Meer informatie vind je op logopedie.nl

  • CogmedCogmed is een online training voor kinderen van 4 tot 18 jaar met werkgeheugenproblemen, gericht op het verbeteren van concentratie en aandacht. Bedoeld voor kinderen met bijvoorbeeld leerproblemen of een leerstoornis, adhd, autisme of niet-aangeboren hersenletsel. Cogmed traint het werkgeheugen via oefeningen op een computer of tablet. Lees meer

    Meer informatie is te vinden op kenniscentrum-kjp.nl

  • FysiotherapieAls je kind zich anders beweegt dan andere kinderen. Of de bewegingen van je kind ontwikkelen zich langzamer dan normaal, dan kan dat worden behandeld bij een fysiotherapeut.Lees meer

    Fysiotherapie staat bovenaan de top 10 vormen van begeleiding bij kinderen, zo blijkt uit cijfers van het Nederlands AutismeRegister.

     

  • MuziektherapieMuziektherapie is een ervaringsgerichte therapievorm die een positief effect kan hebben op de sociale interactie van kinderen met autisme. Muziektherapeuten zetten binnen de behandeling muziek in om het ontwikkelingsproces op gang te brengen. Het gaat niet alleen om de muziek bij muziektherapie. Muziek is slechts het middel om iets belangrijkers te bereiken: samen plezier ervaren en contact met elkaar maken in een veilige sfeer. Lees meer

    Vaak gaat het om non-verbale ervaringen die een verandering tot stand kunnen brengen. Ze helpen kinderen met autisme bijvoorbeeld om hun gevoel te uiten, beter te communiceren en makkelijker om te gaan met veranderingen. De muziektherapeut zet de muzikale elementen maat, ritme, melodie, harmonie en klank in. Daarbij wordt gebruikgemaakt van muziekinstrumenten, stem, muzikale spelvormen, improvisatie en bestaand repertoire.

    Meer informatie is te vinden op autismejongekind.nl

Sluiten
Word nu lid!