Home Over autisme Levensfases Autisme bij (school)kinderen School Autisme en passend onderwijs 

Autisme en passend onderwijs 

Kinderen van 4 tot 12 jaar

Goede ondersteuning op school betekent altijd maatwerk. Want elk kind met autisme is anders. Om tot maatwerk te komen is goede communicatie tussen ouders, school en kind essentieel. Zowel de ouders als het kind kunnen waardevolle informatie geven over welke begeleiding er op school nodig is. Lees meer over het vinden van een passende school en over onderwijsbegeleiding op maat.

Het is goed om te weten dat je kind op grond van de Wet Gelijke Behandeling (WGBH/CZ) recht heeft op essentiële aanpassingen en dat scholen, óók reguliere, verplicht zijn hier serieus naar te kijken. Een voor je kind belangrijke aanpassing mag alleen worden geweigerd als zij voor de school een ‘onevenredige belasting’ vormt. Durf daarom te vragen naar de mogelijkheden voor ondersteuning. Het slagen van je kind op school kan ervan afhankelijk zijn. Lees meer over openheid over autisme op school en over wet- en regelgeving rond passend onderwijs.

De meeste kinderen met autisme hebben begeleiding nodig op school, maar die hoeft lang niet altijd intensief te zijn. Vaak gaat het om relatief eenvoudige hulp, bijvoorbeeld bij het structureren van de leerstof, of het invullen van de agenda. Maar er zijn ook kinderen met autisme die het beste op hun plek zijn in het speciaal onderwijs. Dat heeft niet alleen te maken met intelligentie, maar bijvoorbeeld ook met aanpassingsvermogen en sensorische gevoeligheid. En soms sluit ook speciaal onderwijs onvoldoende aan op de onderwijsbehoefte. Lees meer over alternatieven voor school.

Ervaringsverhalen

‘Autisme is voor onze school geen enkel probleem’

Maike Jacobs is getrouwd met Patricia en samen hebben ze twee zoons: Jurian (11) en Nathan (8). Beide jongens hebben autisme, maar hun schoolloopbaan verloopt tot nu toe heel anders. Waar Jurian al vrij snel doorstroomde naar het speciaal onderwijs – omdat de reguliere basisschool hem niet kon bieden wat hij nodig had – is Nathan terechtgekomen op een reguliere school die perfect weet in te spelen op zijn behoeften. Lees hun verhaal hier.

‘Zonder dagbesteding was school niet mogelijk geweest’

Thijs kreeg de diagnose autisme toen hij drie jaar was en nog met zijn ouders en zusje in Thailand woonde. Het gezin keerde later terug naar Nederland, zodat Thijs naar het speciaal basisonderwijs kon. ‘Wat waren we blij en dankbaar, dat er in Nederland zoiets als speciaal onderwijs bestaat,’ vertelt zijn moeder Renske, die destijds verwachtte dat de rust weer een beetje zou terugkeren. Niets bleek minder waar… Lees hun verhaal hier.

 

 

 

 

 

Sluiten
Word nu lid!