Home Over autisme Onderwijs Wel of niet over autisme vertellen

Wel of niet over autisme vertellen

Wat vertel je leraren en klasgenoten?

Mijn kind heeft samen met zijn buddy voor de klas verteld over autisme, dat hielp wel

Veel ouders van kinderen met autisme vinden dat openheid over autisme op school vaak het beste is. Want alleen dan kan je kind de ondersteuning krijgen die het nodig heeft. Goede ondersteuning is maatwerk en hiervoor is informatie van de ouders essentieel.

Overweeg je het autisme van je kind niet te melden, bedenk dan dat het vroeg of laat mogelijk een ander ‘label’ zal krijgen. Leraren kunnen de oorzaak van eventuele problemen bijvoorbeeld gaan zoeken in ‘onwil’ en ‘ongeïnteresseerdheid’. En medeleerlingen kunnen de conclusie gaan trekken dat jouw kind niet alleen ‘raar’ is, maar ook ‘onaardig’.

  • AanmeldingHoeveel informatie geef ik school?Lees meer

    Informatie over de diagnose van je kind is privacygevoelig, houdt hier daarom zoveel mogelijk zelf de regie over.

    Tips

    • Vraag aan de gz-psycholoog of psychiater die de diagnose heeft gesteld of hij of zij een samenvatting van de belangrijkste (en voor school relevante) conclusies uit het diagnostisch rapport wil maken. Dan hoef je niet alles op te sturen.
    • Leg altijd vast wie de informatie mag inzien.
    • Leg ook vast of je wel of geen toestemming geeft voor de overdracht van de informatie aan een vervolgschool.
  • LerarenWat vertel ik wel, wat niet?Lees meer

    Leraren hebben veel leerlingen in de klas die ‘iets’ hebben, jouw kind is niet de enige.

    Veel ouders maken een ‘gebruiksaanwijzing’ van hun kind. Die kan het beste zo concreet en compact mogelijk zijn; daarmee vergroot je de kans dat leraren de tekst ook daadwerkelijk lezen.

    Geef aan welke situaties voor jouw kind moeilijk zijn en op welke manier het dan het beste kan worden geholpen, bijvoorbeeld door het gebruik van een ‘herriefoon’ of ‘oortjes’ als het in de klas erg onrustig is.

  • KlasgenotenWat vertel ik wel, wat niet?Lees meer

    Veel ouders twijfelen of ze de klas van hun kind zullen inlichten over de diagnose. Volgens Ginette Wieken, moeder van twee kinderen met autisme én begeleider van autistische leerlingen op een middelbare school, is dat altijd aan te raden – liefst al in de eerste of tweede week van het schooljaar. Ze schrijft in haar boek Schoolgids Autisme: “Wanneer je openheid van zaken creëert, geeft dat je kind de boodschap mee dat autisme niet iets is om je voor te schamen en het helpt klasgenoten te begrijpen dat er een onherroepelijke oorzaak is voor het anders-zijn van je kind.”

    Tip:

    Op de website van Vanuit Autisme Bekeken vind je een handige communicatiehulp voor leerlingen en links naar spreekbeurtpakketten, waarmee je je klasgenoten kunt informeren over autisme.

Sluiten
Word nu lid!